Akció, performance

Akció, performance, videó, film, fotóakció

1970

Happening tanulmány,
Résztvevők: Bognár Anikó, Bognár Inke, Kefel Ágnes, Halász Károly.
Deindol-hegy, Pécs.

1971

Fotóakció,
„Homage a Moholy-Nagy László”, üres TV dobozban, gyertyagyújtás, magányos meditáció, valamint a „Dexion-Salgó tévéinstalláció” realizálása.
Munkásszálló, Pécs.

[image]
Üres tévé doboz, mint lehetőség saját program megvalósításához
Gyertyagyújtás egy saját műsor elindulásárt
1971
festett fa, viasz, 52 x 70 x 25 cm
[image]
TV objekt I-II.
1971
[image]
TV objekt I.
1971
[image]
TV objekt II.
1971
[image]
Fotókísérletek Moholy-Nagy Lászó írásai alapján
Részletek a sorozatból
1971
fotó, 29,5 x 42 cm
[image]
Fotókísérletek Moholy-Nagy Lászó írásai alapján
Részletek a sorozatból
1971
fotó, 29,5 x 42 cm

Fotóakció,
„LOVE” felirattal, a MTV Hét c. politikai műsorának időtartama alatt, a tévékészülék képernyőjén.
Munkásszálló, Pécs.

[image]
„LOVE”, fotóakció a MTV Hét c. politikai műsorához
Pécs, munkásszálló, részlet a sorozatból
1971
fotó, 9 x 12 cm
[image]
„LOVE”, fotóakció a MTV Hét c. politikai műsorához
Pécs, munkásszálló, részlet a sorozatból
1971
fotó, 9 x 12 cm

1972

Fotóakció,
„Modulált Televízió I.”, a MTV Bizánc c. művészettörténeti filmjének vetítési időtartamára, három geometriai elemhárompercenkénti fotózása az összes variációs lehetőségekkel.
Fotóasszisztens: Géber Sándor.
Munkásszálló, Pécs.

[image]
Modulált Televízió I.
Programvázlat
1972
[image]
Modulált Televízió I. Fotóakció a MTV Bizánc c. műsorához
Egy változó modulrendszer hárompercenkénti szituációi
1972
[image]
Modulált Televízió I.
Részlet a sorozatból
1972
fotó, 9 x 12 cm
[image]
Modulált Televízió I.
Részlet a sorozatból
1972
fotó, 9 x 12 cm
[image]
Modulált Televízió I.
Részlet a sorozatból
1972
fotó, 9 x 12 cm
[image]
Modulált Televízió I.
Részlet a sorozatból
1972
fotó, 9 x 12 cm

Fotóakció,
„Modulált Televízió II.”, a MTV Odüsszeusz c. filmjének vetítése alatt, rögzített geometriai formákkal különbözőidőritmusokban fotósorozatok készítése.
Fotóasszisztens: Géber Sándor.
Munkásszálló, Pécs.

[image]
Modulált Televízió II. Fotóakció
A MTV Odüsszeusz c. filmsorozata változatlan elemrajzokkal, fotózás más-más időpontokban
1972
[image]
Modulált Televízió II. Fotóakció
A MTV Odüsszeusz c. filmsorozata változatlan elemrajzokkal, fotózás más-más időpontokban
1972
[image]
Modulált Televízió II.
Részlet a sorozatból
1972
fotó, 9 x 12 cm
[image]
Modulált Televízió II.
Részlet a sorozatból
1972
fotó, 9 x 12 cm
[image]
Modulált Televízió II.
Részlet a sorozatból
1972
fotó, 9 x 12 cm

1973

Fotóakció,
„Modulált Televízió III.”., az NSZK - Brazília labdarúgó mérkőzés tévé közvetítéséhez kettő geometriai elem elhelyezésea képernyőn és azonos időritmusokban történő fotózás, ezen kívül a gólok és különleges helyzetek felvételei.
Fotóasszisztens: Géber Sándor.
Munkásszálló, Pécs.

[image]
Modulált Televízió III. Fotóakció
Dokumentáció
1973
[image]
Modulált Televízió III. Fotóakció
NSZK-Brazília labdarúgó mérkőzés televíziós közvetítése, két geometriai elem, fotózás azonos időközönként
1973
[image]
Modulált Televízió III. Fotóakció
NSZK-Brazília labdarúgó mérkőzés televíziós közvetítése, két geometriai elem, fotózás azonos időközönként
1973
[image]
Modulált Televízió III.
Részlet a sorozatból
1973
fotó, 9 x 12 cm
[image]
Modulált Televízió III.
Részlet a sorozatból
1973
fotó, 9 x 12 cm
[image]
Modulált Televízió III.
Részlet a sorozatból
1973
fotó, 9 x 12 cm

Folyamatos TV akció,
„Watch the TV” - „The TV Watches Us”, reggeltől estig történő akció, installációk, Gellér Brúnó kertjében a Tettyedűlőben. Tizenhat pécsi művész közös, folyamatos performanca.
Pécs.

[image]
Folyamatos TV akció és installáció a szabadban I.
Pécs, Gellér Brúnó kertjében
1973
[image]
Folyamatos TV akció és installáció a szabadban II.
Pécs, Gellér Brúnó kertjében
1973
[image]
Folyamatos TV akció és installáció a szabadban III.
Pécs, Gellér Brúnó kertjében
1973
[image]
Múzeum installáció
1973
üveg, karton fa, celofán, egyéb anyagok
[image]
Folyamatos TV akció és installáció a szabadban IV.
Pécs, Gellér Brúnó kertjében
1973

Fotóakció,
„Homage for Robert Smithson”, Robert Smithson halálára emlékezve Paksnál a Duna partján. A homokpadon spirált ástunk,amiben papírt és gázolajat égettünk egy borús őszi délután.
Paks - Géderlak.

[image]
Robert Smithsonért
Akció a Duna partján Paksnál
1973
homok, papír, gázolaj, kb. 12-20 m átmérővel, fotó, 50 x 60 cm
[image]
Robert Smithsonért
Akció a Duna partján Paksnál
1973
homok, papír, gázolaj, kb. 12-20 m átmérővel, fotó, 50 x 60 cm
[image]
Robert Smithsonért
Akció a Duna partján Paksnál
1973
homok, papír, gázolaj, kb. 12-20 m átmérővel, fotó, 50 x 60 cm
[image]
Robert Smithsonért
Akció a Duna partján Paksnál
1973
homok, papír, gázolaj, kb. 12-20 m átmérővel, fotó, 50 x 60 cm
[image]
Robert Smithsonért
Akció a Duna partján Paksnál
1973
homok, papír, gázolaj, kb. 12-20 m átmérővel, fotó, 50 x 60 cm
[image]
Robert Smithsonért
Akció a Duna partján Paksnál
1973
homok, papír, gázolaj, kb. 12-20 m átmérővel, fotó, 50 x 60 cm
[image]
Robert Smithsonért
Akció a Duna partján Paksnál
1973
homok, papír, gázolaj, kb. 12-20 m átmérővel, fotó, 50 x 60 cm
[image]
Robert Smithsonért
Akció a Duna partján Paksnál
1973
homok, papír, gázolaj, kb. 12-20 m átmérővel, fotó, 50 x 60 cm
[image]
Robert Smithsonért
Akció a Duna partján Paksnál
1973
homok, papír, gázolaj, kb. 12-20 m átmérővel, fotó, 50 x 60 cm
[image]
Robert Smithsonért
Akció a Duna partján Paksnál
1973
homok, papír, gázolaj, kb. 12-20 m átmérővel, fotó, 50 x 60 cm
[image]
Robert Smithsonért
Akció a Duna partján Paksnál
1973
homok, papír, gázolaj, kb. 12-20 m átmérővel, fotó, 50 x 60 cm

Fotóakció,
Utazásom emlékére, Bőrönd fotók, M. A. - Magister Artium, Félúton, Emlékműterv, és más bőröndfotók rögzítése.
Szülőházam kertjében, Paks.

Fotóakció,
„Homage for Andy Warhol”
Otthonomban, a kertben, Paks.

1974

Fotóakció,
„Privát adás II.”, üres tévé dobozba ülés, más pózok keresése, és ezek rögzítése fényképezőgéppel.
Asszisztensek: Szőke Attila, Géber Sándor.
Pinceműterem, Pécs.

[image]
Privát adás II. fotóakció
pinceműterem, Pécs (részlet a sorozatból)
1974
fotó, 50 x 60 cm
[image]
Privát adás II. fotóakció
pinceműterem, Pécs (részlet a sorozatból)
1974
fotó, 21 x 30 cm
[image]
Privát adás II. fotóakció
pinceműterem, Pécs (részlet a sorozatból)
1974
fotó, 21 x 30 cm

Fotóakció,
„Privát adás I.”, Gyertyagyújtás sokakért, gyertyák meggyújtása az üres TV dobozban
Pinceműterem, Pécs.

[image]
Privát adás I. Gyertyagyújtás sokakért, fotóakció
pinceműterem, Pécs
1974
[image]
Privát adás I. Gyertyagyújtás sokakért, fotóakció
pinceműterem, Pécs
1974

Fotóakció,
„Leninut30”. A paksi Lenin út kapuinak és házszámainak lefényképezése, annak a feltételezésnek a bizonyítására,hogy a kapuk tükrözik a házakban élők életfilozófiáját. A Japán „Dodeskaden” c. film ösztönzésére, hatására.
Paks.

1975

Fotóakció,
„Privát adás IV.” szétszedett televíziós készülékek különböző elemeivel szituációk fotózása, valamint a „Privát adás IV”- „Egy csokor virág a gyűlölet megelőzésére” felvételek készítése.
Asszisztensek: Géber Sándor, Szőke Attila.
Pinceműterem, Pécs.

[image]
Privát adás IV. fotóakció
„Egy csokor virág a gyűlölet megelőzésére”
1975
fotó, 24 x 36 cm
[image]
Privát adás IV. fotóakció
„Egy csokor virág a gyűlölet megelőzésére”
1975
fotó, 24 x 36 cm
[image]
Privát adás IV. fotóakció
cím nélkül
1975
fotó, 9 x 14 cm

Fotóakció,
„Pszeudó Videó I.”, üres TV dobozokba tükröket helyeztem el különböző síkokban, majd fotóztam magam.„Body language” szituációk.
Pinceműterem, Pécs.

[image]
Pszeudó videó I., fotóakció
részlet
1975
diapozitív, 24 x 36 mm
[image]
Pszeudó videó I., fotóakció
részlet
1975
diapozitív, 24 x 36 mm
[image]
Pszeudó videó I., fotóakció
részlet
1975
diapozitív, 24 x 36 mm
[image]
Pszeudó videó I., fotóakció
részlet
1975
diapozitív, 24 x 36 mm
[image]
Pszeudó videó I., fotóakció
részlet
1975
diapozitív, 24 x 36 mm
[image]
Pszeudó videó I., fotóakció
részlet
1975
diapozitív, 24 x 36 mm
[image]
Pszeudó videó II., fotóakció
részlet
1975
[image]
Pszeudó videó II., fotóakció
részlet
1975
[image]
Pszeudó videó II., fotóakció
részlet
1975
[image]
Pszeudó videó II., fotóakció
részlet
1975

Performance,
„Privát adás X.” film felvétele, fekete-fehér, 16 mm-es. A Magyar Televízió Körzeti Stúdiójában a Pécsi Műhely közösprogramjának részeként. „A privát adás” a kényszermozgások, az elérhetetlen célok mágikus megkísértése, emlékezet éslátványkitörlés, bújtatott tiltakozás és ironikus kritika egy hatalom ellen.
MTV Körzeti Stúdiója, Pécs.

[image]
„Privát adás X.” film felvétele
MTV Körzeti Stúdiója, Pécs
1975
[image]
„Privát adás X.” film felvétele
MTV Körzeti Stúdiója, Pécs
1975
[image]
„Privát adás X.” film felvétele
MTV Körzeti Stúdiója, Pécs
1975
[image]
„Privát adás X.” film felvétele
MTV Körzeti Stúdiója, Pécs
1975
[image]
„Privát adás X.” film felvétele
MTV Körzeti Stúdiója, Pécs
1975

1976

Fotóakció,
„30. születésnapomra”, a pécsi Reneszánsz Kőtár kertjében 30 db égő gyertyával, egyenes, hosszanti és spirálalakzatbanfotózva, az apró kövekkel fedett udvaron, a ciprusfák alatt.

1978

Performance és videó felvétel,
„Transition” /„An Indian in Holland”/. Az alábbi részletekkel: „Első lépések a videó felé”, „Önarckép” - festmény /önmagamszínezése a képernyőn/, „Új grafikát készítek” - lábfestmény, „A legjobb helyzet keresése”, /a mozdulatlanság és tehetetlenségöt perce/, „Szeretlek”, a műfaj fetisizálása, „Videó Disco”, befejezésként a feloldódás és menekülés, mint egyik lehetőségaz „álomvilágba”.

[image]
Az első lépés
„Transition”, Amsterdam
1978
[image]
„Transition” video, Amsterdam
filmrészlet
1978
[image]
„Transition” video, Amsterdam
filmrészlet
1978
[image]
„Transition” video, Amsterdam
filmrészlet
1978
[image]
„Transition” video, Amsterdam
filmrészlet
1978
[image]
„Transition” video, Amsterdam
munkafotó
1978
[image]
„Transition” video, Amsterdam
filmrészletek színesben
1978

1979

Performance,
”Cím nélkül”, Népművelési Intézet Alkotóháza. Előkészületek Godard-féle alkotói módszerekkel, helyszíni rögtönzés azott fellelhető eszközökkel olyan kérdések felvázolására, mint pl.: „merre megyünk?”, „megyünk-e valamerre?” – tégla,újságpapír és murva, homok, az útépítés, monoton munkálatok, favágás. Mindez lehet egy kényszeredzés, készülődés valamire,lehet energia levezetés, és közben jöhetnek váratlan fordulatok is. Kérdések sorozata, amelynek végiggondolása dermesztőképzeteket, vagy ösztönzést adhat.
Dokumentáció nélkül.
Népművelési Intézet Alkotóháza, Balatonalmádi.

Performance,
„Munka” és „Menni, menni és maradni”. A „Munka” a balatonalmádi gondolatok ismételt felvetése, gazdagabb eszköztárral.Kövek közé ültetett virágok, hosszabban, kidolgozottabban történő cselekmények, nagyobb tömegű fa felvágása. Ezután a„Menni, menni és maradni” következett. A Mosoly Országa c. Lehár operett harsogó zenéje mellett, a gyertyaégetés rituálismozzanataival összekapcsolva különböző városneveket írtam fel a kortárs képzőművészet nagy állomásairól, a Helsinki ésbelgrádi politikai tárgyalásokra is utalva, a mozdulatlanságra és a fojtó várakozásra célozva. A levetkőzés, a hálózsákbabújás, az elalvás nem csak a kifáradás, hanem egy boldogabb ébredés reményét is jelentette.
Ifjúsági és Úttörőház, Miskolc.
Dokumentáció: Film. sup. 8 mm.

[image]
„Munka” és „Menni, menni és maradni”
performance
1979
Ifjúsági és Úttörőház, Miskolc
[image]
„Munka”
performance
1979
Ifjúsági és Úttörőház, Miskolc
[image]
„Menni, menni és maradni”
performance
1979
Ifjúsági és Úttörőház, Miskolc

1980

Fotóakció,
„Tiltott, Tűrt, Támogatott”, Bőrfestés és más szituációk exponálása.
Műterem, Paks.

Performance,
„Szigetek” – A helyszín a Karcagi Galéria közepes méretű színházterme, fehér paravánokon konstruktivista grafikákés festmények. A terem közepén installáció, a szigetek. Újságpapírból készült, melyen különböző tárgyak és anyagokvannak. „A Béke-zátony”, homok, kavics, kalitka, fehér galamb, „Az eltűntek növekvő szigete”, újságpapír, utcakövek,kocka posztamens, reflektorok, huzalok, „Étel szigetvilág” mint G. - Gulág, újságpapír, fehér posztamensek, „Zsíroskenyér sziget”, sör-bor-pálinka-só-paprika - mint fűszer-szigetek. Homokspirál égő gyertyákkal Robert Smithsonért.Az információsziget, újságpapíron tévékészülék, rádió, magnó, kikapcsolva némán. Ezen kívül a szex, a könyv, aművészet és a narrátor szigete, valamint egy privát zátony, amelyen kettős létra állott.
A cselekmény: A bezárt ajtó megnyílt, a közönség lassan bejött a sötét terembe. Az első tíz-tizenöt személy métereségő gyertyákat kapott a kezébe. Az arcokon döbbenet. A színpadon a függöny mögött egy hölgy – a helybéli zenetanár –zongorázott. A ”narrátor szigetén” Romváry Ferenc egy üveg pálinka mellett monológot mondott. A nagyobbik létrán egyalak távcsővel kémlelte a nem létező horizontot. A közönség láthatóan némán nézte az eltűntek és halottak szigeténfellángoló gyertyákat, és a hirtelen kigyulladó fény-árnyék szigetek reflektorait. Közel tíz perc után a terem fényeiis kigyúltak, a feszültség oldódni kezdett, amit a zsíros kenyér és bor-sör szigetek látogatói egyre jobban fokoztak.Közben megjelent a hivatalnok aktatáskával és szemüveggel az orra hegyén, és lépésről lépésre olvasta a képaláírásokat.
Dokumentáció, foto és dia.
Ifjúsági és Úttörőház Galériája, Karcag.

[image]
„Szigetek”
performance
1980
Művelődési ház, Karcag

1981

Performance,
„A sziget”. A helyszín egy kisméretű kiállító terem, a falakon körben fotók. A terem közepén fekete kötéllel körülhatároltsziget. A fejmagasság fölött a teremben átlósan egy fekete kötél, mint a horizont. A szigeten működő tévékészülék jelzi,hogy nem vagyunk egyedül. Ezenkívül egy fekete, fehér pettyes batyu, picike, mini bőrönd és egy kartonból kreált feketetávcső.
A cselekmény: Feketébe öltözött szakállas alak hanyatt fekve a távcsövön a horizontot figyeli. Néhányan nekivetkőzve ésegyensúlyozva járnak körbe a sziget határvonalán. Egyikük orrán egyensúlyoz egy T-fejes vonalzót, mint a centikben mérhetőeshetőségek és szabadság objektjét. A mindvégig működő tévékészülék, mint a hatalom egyik képviselője, szenvtelen, ideges,villogó képernyővel figyeli a történteket.
Újpesti Mini Galéria, Budapest.

[image]
„Sziget”
performance
1981
Újpesti Kisgaléria, Budapest
[image]
„Sziget”
performance
1981
Újpesti Kisgaléria, Budapest

„At the back of...”
(részlet) film, 16 mm, Paks.

[image]
I. Air, 1981
„At the back of...”
1981
[image]
II. Gyertyagyújtás
„At the back of...”
1981
[image]
II. Gyertyagyújtás
„At the back of...”
1981
[image]
III. Light
„At the back of...”
1981
[image]
IV. Csend
„At the back of...”
1981
[image]
V. Panasz
„At the back of...”
1981
[image]
VI. Lábfestmény
„At the back of...”
1981
[image]
VI. Lábfestmény
„At the back of...”
1981
[image]
VII. Force...
„At the back of...”
1981
[image]
VII. Force...
„At the back of...”
1981
[image]
VIII. Nekifutás
„At the back of...”
1981
[image]
VIII. Nekifutás
„At the back of...”
1981
[image]
IX. Kettőt balra
„At the back of...”
1981
[image]
IX. Kettőt jobbra
„At the back of...”
1981
[image]
X. Cím nélkül
„At the back of...”
1981
[image]
X. Cím nélkül
„At the back of...”
1981
[image]
XI. Szartaposás
„At the back of...”
1981
[image]
XI. Szartaposás
„At the back of...”
1981

1992

Performance,
„A múlt megidézése”. Helyszín: egy volt kórházi kápolna oldalhajója és apszisa, Berlin. A falakon végig natúr csomagolópapírívek, akár kifakult zászlók is lehetnek, forradalmakra utalva. Valamennyin a monolit pöttyöket redukáltan idéző, helyettesítőlyuk-lyukak és mögötte a vakolt-vakolatlan „fal”. Mindegyik előtt egy gyertya. Az apszisban a falakon szintén papírok, azokonlyukak, középen a bőrönd és a batyu-bot helyett egy vörös nyelű fejsze. Előrébb, a színpad elején egy kiterített fehér vászon,festékek, fekete.
Cselekmény: Folyamatos gyertyagyújtás végig a falak aljában, az apszisban, a bőröndnél és a batyunál. Majd a vászon előtt afehér alapra a fekete festék csurgatása akciófestés eszközeivel, utána mezítlábas festéktaposás. Egy idő után a cipőbe bújvaa távozás közben a gyertyák eloltása.
Künstlerhaus, Bethanien, Berlin.
Videofelvétel: Lux Antal képzőművész, Berlin.

[image]
„A múlt megidézése”
performance
1992
Künstlerhaus, Bethanien, Berlin
[image]
„A múlt megidézése”
performance
1992
Künstlerhaus, Bethanien, Berlin

1994

Performance,
I. A Toscan tájban egy hegyoldalban, egy villa kertjében, egy fákkal körülvett tisztáson a lábfestés rítusának áldozatijellegű bemutatására készülődés történik. Az izgatott közönség a környék, a falu ismerőseiből és a tulajdonos famíliájábóltevődik össze. Többen székeken ülnek, életkoruk a kilencven éves dédnagymamától a tizenéves fiatalokig, generációk sorozata,neorealista stílusban. Egy középméretű vásznon középkék festék eltaposásával a közeli tengerkék felidézését igyekszemmegvalósítani a kellemes nyári melegben, egy fürdőnadrágban.
II. A második részben egy nagyméretű, kiterített Toscan fehér házi szövésű lenvászonra kék pöttyöket festek. A zenét a kertkabócái szolgáltatják, a közönség néma figyelmét egy-egy távoli kutya ugatása szakítja meg. A festmény lassan kész. Abefejezés után ráfekszem a vászon közepére. Giuseppe és Fabio előzetes egyeztetés alapján egy batyut készít a megfestettvászonból, amiben én magam vagyok benne.
Asszisztensek: Giuseppe Badini, Fabio Mirra.
Fotó: Franco Dagani.
Palazzoolo, Toscana, /Firenze tartomány/ Olaszország.

[image]
„Toscana, II. rész”
performance
1994
Palazzoolo, Toscana, /Firenze tartomány/, Olaszország.

2000

Fotóakció sorozat. I.
Csendélet gyümölcsökkel.
Műterem, Paks.

Fotósorozat, II.
Aktfotózás, mitológiai szituációk idézete, mint a Kentaur, Dionüszosz, stb.
Műterem, Paks.

2004

Installáció, kiállítás, performance,
„Szigetek” az 1979-80. évi miskolci és karcagi performance rekreációja, a Pécsi Műhely kiállításának programjaként a Közelítés Galériában,Pécsett. Az utcán várakozó tömeget kihangosított, élő zeneszó fogata, majd az ajtók kinyitása után, a bejárat oldalsó fülkéjéből mindenkineka kezébe adunk egy-egy szál gyertyát, és így vonultak be az alagsori légópincébe. A körbefóliázott helyiségben a fóliára ragasztott korábbiperformance dokumentációi. A zeneszó mellett Romváry Ferenc megemlékezett az 1980-as években történt eseményekre. Majd az egyik szigetnéla balatonalmádi-miskolci performance felidézése, cselekménysorozatának ismétlése történt meg. A sóderbe és murvába történő virágokelültetésével és a favágás rítusával utalás történt arra, hogy az idő múlásával csak mi lettünk öregebbek, a szituációk és a téma örök. Azanyag csak átalakul, variálható, módosul a fiatal nemzedék, az új generáció viszi tovább a használható gondolataink egy részét.Asszisztens: Szluka Balázs.
Zene: Wéber Kristóf.
Fotó, videó, dokumentáció: Mészáros István.
Közelítés Egyesület Galériája, Pécs.

2003-05

Fotóakció, I-II-III.
„Homage a Goya”, fotósorozat készítése a „Szaturnusz felfalja gyermekét” c. festmény feldolgozása ürügyén. Nyers hús tépése, szaggatása.
Közreműködők: Halász Károly, Szluka Balázs, Franco Dagani, Mészáros István.
Műhely, Paks.

[image]
Nyers hús tépése, szaggatása
munkafotók
2003-05
Paks, Műhely.

2006

Fotóakció,
„Szituáció fotók”.
Közreműködők: Szöllősi Mátyás, Tóth Gábor.
Műhely, Paks.